Δράσεις εκδηλώσεις > Ομοσπονδίας > ΣΥΝΕΔΡΙΟ 2011
Share |

4ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ 2011 και ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Σας καλούμε να παρακολουθήστε το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο στην Θεσσαλονίκη 26 και 27 Νοεμβρίου 2011. ...



 

4o Πανελλήνιο Συνέδριο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Θέμα: «ΔΥΣΛΕΞΙΑ: Ενδογένεια και στρατηγικές μάθησης»

26-27 Νοεμβρίου 2011
Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια Macedonia Building Tracy Hall
Ώρα 09.00-16.00

Ο Σύλλογος Γονέων Θεσσαλονίκης και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία σε συνεργασία με το Κολλέγιο ΑΝΑΤΟΛΙΑ, στην προσπάθεια τους να πρωτοπορούν στην ενημέρωση γονέων, εκπαιδευτικών και γενικότερα του κοινωνικού συνόλου διοργανώνουν το 4ο Πανελλήνιο συνέδριο.

Το Σάββατο 26 Νοεμβρίου οι εργασίες θα κινηθούν γύρω από θέματα νευροεπιστημών και διδακτικών προσεγγίσεων με παρουσίαση ενός βελγικού ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει τα βιώματα 4 ατόμων διαφορετικών ηλικιών.

Την Κυριακή 27 Νοεμβρίου, θα παρουσιαστεί ένα αμερικάνικο ντοκιμαντέρ με θέμα τα βιώματα 3 γενεών μιας οικογένειας ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες. Θα ακολουθήσουν επιμέρους θεματικά εργαστήρια που αναφέρονται σε φιλολόγους, δασκάλους, νηπιαγωγούς, γονείς και άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. Εργαστήρια για τον γραπτό λόγο, τα μαθηματικά, την φυσική, την ιστορία, για έφηβους που μέσα από μουσική και ζωγραφική θα εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Προβολή ταινίας «Σαν αστέρια στην γη»

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ αναφέρουμε τίτλους εργαστηρίων και εισηγητές
Μπότσας Γιώργος, Χειρισμός γραπτού λόγου (αποκωδικοποίηση, κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου). Χρήση λογισμικών, διδασκαλία στρατηγικών και διαφοροποίηση

Καραγιαννάκης Γιάννης, Στρατηγικές παρέμβασης για μια ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά

Ζαφειριάδης Κυριάκος, Διδάσκοντας την Ιστορία με δραματοποίηση σε μαθητές με Μ.Δ.

Μενεμενλή Μάρθα , Έκφραση συναισθημάτων μέσα από τη μουσική με τη χρήση της ομαδικής ζωγραφιάς. Για έφηβους ηλικίας 13-18 ετών

Γρηγοριάδης Γιάννης , Οργανώνοντας την Φυσική στο μυαλό ενός δυσλεκτικού

Προβολή ταινίας «Σαν αστέρια στην γη»

Δηλώσεις συμμ.: 2310410595, 6978594145 ώρες 18.00-20.00

και στο email milionilia@yahoo.gr
Πληροφορίες:
e-mail milionilia@yahoo.gr, και στην ιστοσελίδα μας
www.dyslexia-goneis.gr

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011
09:30-10:00 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ 
10:00-10:15 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ 
ENOTHTA 1
10:15-10.45 Ορισμός και αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών, Βλάχου Χριστίνα, Phd Κλινική ψυχολόγος Νευροψυχολόγος
10.45-11:15 Η συνεισφορά της νευροψυχολογικής εκτίμησης στη διάγνωση των μαθησιακών διαταραχών σε παιδιά και ενηλίκους, Κοσμίδου Μαίρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια,Διευθύντρια Εργαστηρίου Γνωστικής Νευροεπιστήμης, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ
11.15-11.45 Ψυχοπαιδαγωγική διαγνωστική αξιολόγηση Μαθησιακών Δυσκολιών, Ακριτίδου Μαρία, MS Σχολική ψυχολόγος
11:45-12.15 Συζήτηση 
12:00-12:30 Καφέ

ENOTHTA 2
12.30-13.00 Το προφίλ του μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες: Διαδικασίες που πιθανόν να βελτιώσουν την αυτοεικόνα και τη σχολική απόδοση και επίδοση, Λάμπα Πόπη, MSc Αναπτυξιακή Ψυχολογία, 
13.00-13.30 Διδάσκοντας την Ιστορία σε μαθητές με Μ.Δ, Ζαφειριάδης Κυριάκος, Φιλόλογος, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Περιφ. Αν. Μακ. - Θράκης
13.30-14.00 Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας, Αλβανόπουλος Γιώργος, Σχολικός Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Ν. Καβάλας
14:00-14.30 Συζήτηση
14.30-15.15 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΣΝΑΚ 
15.15-16.15 Ντοκιμαντέρ «Μην με αποκαλείς χαζό» 
16.15-16.30 Συζήτηση 

ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011
09:30-10:00 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ 
10:00-10:15 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ 
10.15-11.15 Ντοκιμαντέρ «Διάβασέ με διαφορετικά»
11.15-11.30 Συζήτηση
11.30-12.00 Καφέ
12.00-15.00 Εργαστήρια
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Μπότσας ΓιώργοςPhd Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Χειρισμός γραπτού λόγου (αποκωδικοποίηση, κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου). 
Χρήση λογισμικών, διδασκαλία στρατηγικών και διαφοροποίηση
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
Καραγιαννάκης Γιάννης, Μαθηματικός, υποψήφιος διδάκτορ ΠΤΔΕ Αθηνών
Στρατηγικές παρέμβασης για μια ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3
Ζαφειριάδης Κυριάκος, Φιλόλογος, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Περιφ. Αν. Μακ. - Θράκης
Διδάσκοντας την Ιστορία με δραματοποίηση σε μαθητές με Μ.Δ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4
Γρηγοριάδης Γιάννης, Φυσικός
«Οργανώνοντας την Φυσική στο μυαλό ενός δυσλεκτικού»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5
Μενεμενλή Μάρθα, Κλινική Ψυχολόγος
"Ενώνοντας μέσα στην ομάδα τη διαφορετικότητα του τρόπου σκέψης μας"
Βιωματικό εργαστήριο εφήβων με προσέγγιση στη μουσικοθεραπεία.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6
Ταινία «Σαν αστέρια στη γη. Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Μπότσας ΓιώργοςPhd Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Χειρισμός γραπτού λόγου (αποκωδικοποίηση, κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου). 
Χρήση λογισμικών, διδασκαλία στρατηγικών και διαφοροποίησηΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ 
Δρ Μπότσας Γεώργιος
Ο κ. Μπότσας Γεώργιος είναι εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Έχει μετεκπαιδευτεί στην Ειδική Αγωγή στο Διδασκαλείο του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Είναι διδάκτορας Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διδάσκων Π.Δ.407/80 στο ίδιο Τμήμα.
Τα ενδιαφέροντά του αναφέρονται στις Μαθησιακές Δυσκολίες, στη μεταγνώση, στη διδασκαλία στρατηγικών, στα κίνητρα μάθησης, στη βοηθητική και υποστηρικτική τεχνολογία και στη διαφοροποιημένη διδασκαλία.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Χειρισμός γραπτού λόγου (Ανάγνωση, Κατανόηση, Παραγωγή): Χρήση λογισμικών, διδασκαλία στρατηγικών και διαφοροποίηση – Ένας για όλους και όλοι για έναν
Ο χειρισμός του γραπτού λόγου είναι η βασικότερη ίσως γενική ανθρώπινη δεξιότητα. Η ικανότητα του ανθρώπου να αποκωδικοποιεί γραπτά σημάδια ενός κειμένου, να τα μετατρέπει σε λέξεις κα προτάσεις των οποίων κατανοεί τη σημασία, να φτιάχνει αναπαραστάσεις, αλλά και να παράγει ο ίδιος κείμενα, είναι βασικό για τη ζωή του. 
Το σχολείο διαχρονικά στηρίζει το χειρισμό του γραπτού λόγου σε κάθε επίπεδο, διαχέοντας εγκάρσια τις δεξιότητες που απαρτίζουν αυτή τη γενική ικανότητα. Η έρευνα στη διδασκαλία του χειρισμού του γραπτού λόγου έχει αναδείξει μεθόδους, τεχνικές, τρόπους για επιτυχή και αποτελεσματική εμπέδωση των δεξιοτήτων.
Τα τελευταία χρόνια κάποιες τεχνικές, μέθοδοι και διδακτικά εργαλεία έχουν ξεχωρίσει για την αποτελεσματικότητα και την ευκρίνειά τους. Πρώτα, η χρήση των Τ.Π.Ε. και πιο συγκεκριμένα λογισμικού για την ανάγνωση, την κατανόηση και την παραγωγή λόγου, έχει ανθίσει και έχει ενσωματωθεί στη διδακτική πράξη. 
Δεύτερο, η διδασκαλία στρατηγικών ιδιαίτερα στην κατανόηση και στην παραγωγή γραπτού λόγου, έχει βρεθεί πως οδηγούν σε θεαματικά αποτελέσματα. Οδηγούν τους μαθητές στην επίγνωση των δυνατοτήτων και των αδυναμιών τους, στην παρακολούθηση και παρέμβαση στη ροή της γνωστικής τους προσπάθειας και στην παράκαμψη των περιοχών αδυναμίας τους, ώστε να γίνουν κατά το δυνατό, ανεξάρτητοι και αυτορρυθμιζόμενοι στη μάθησή τους. 
Τέλος, πρόσφατα, έχει αναδειχθεί η διαφοροποιημένη διδασκαλία σε σημαντικό παράγοντα της διδακτικής πρακτικής. Με τον όρο αυτό εννοείται ο σχεδιασμός της διδασκαλίας λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες όλων των μαθητών.
Στο εργαστήριο θα παρουσιαστούν τεχνικές χρήσης λογισμικού, τεχνικές διδασκαλίας γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών και διαφοροποίησης – προσαρμογής της διδασκαλίας χειρισμού του γραπτού λόγου από παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
«Στρατηγικές παρέμβασης για μια ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά»
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Είναι ερευνητής του Κέντρου Μελέτης Ψυχοφυσιολογίας και Εκπαίδευσης του Εθνικού & Καποδιστριακό Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), με το ερευνητικό του ενδιαφέρον προσανατολισμένο στο χώρο των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά (Ε.Μ.Δ.Μ.). Είναι υποψήφιος διδάκτορας του τομέα Ειδικής Αγωγής και Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Διδακτικής των Μαθηματικών στο Μαθηματικό Τμήμα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κατέχει πτυχίο Μαθηματικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει λάβει υποτροφία από το Graduate School of Education του πανεπιστημίου του Harvard παρακολουθώντας πρόγραμμα μετεκπαίδευσης επαγγελματιών του χώρου της εκπαίδευσης. Πρόσφατα εκλέχθηκε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της European Dyslexia Association εκπροσωπώντας την Ελλάδα και τη Νότια Ευρώπη. Είναι εισηγητής σε συνέδρια και σεμινάρια στο γνωστικό πεδίο των Ε.Μ.Δ.Μ. σε Ελλάδα και εξωτερικό στα πλαίσια της συνεργασίας του με διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Συμμετέχει στα ακόλουθα ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα με αντικείμενο τις Μαθησιακές Δυσκολίες: DYSSpeLD (2011-2013), ως εκπρόσωπος του Ε.Κ.Π.Α. και "EUPALT” (2011 – 2013), ως εκπρόσωπος της European Dyslexia Association. Επίσης συμμετέχει στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ (2007-2013): "Αξιολόγηση δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης” που υλοποιείται από το Ε.Κ.Π.Α. Τέλος σχεδιάζει και εποπτεύει προγράμματα παρέμβασης σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο μάθημα των Μαθηματικών τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με τις ατομικές τους διαφορές. Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι ο βαθμός και το εύρος των δυσκολιών αυτών αυξάνεται κατά τη διάρκεια του Γυμνασίου και του Λυκείου, στην περίπτωση που δεν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά οι δυσκολίες και οι παρανοήσεις οι οποίες δημιουργήθηκαν στο Δημοτικό. Αυτό οφείλεται τόσο στην ιεραρχική φύση του μαθήματος των Μαθηματικών όσο και στην διαφορετική εκπαιδευτική κουλτούρα που έχουν οι δάσκαλοι και οι μαθηματικοί. Σκοπός του εργαστηρίου αυτού είναι να συμβάλλει στην κάλυψη αυτού του «εκπαιδευτικού κενού» στο μάθημα των Μαθηματικών. Αυτό θα γίνει παρουσιάζοντας ολοκληρωμένες τεχνικές μάθησης θεμελιωδών μαθηματικών εννοιών και διαδικασιών, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα από τη μια να αποκαταστήσουν τις παρανοήσεις που απέκτησαν οι μαθητές τελειώνοντας το Δημοτικό και από την άλλη να μπορούν να γενικευτούν προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες οι οποίες πηγάζουν από τις νέες μαθηματικές έννοιες και διαδικασίες με τις οποίες έρχονται σε επαφή οι μαθητές στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Πιο συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν τεχνικές παρέμβασης των παρακάτω εννοιών και διαδικασιών: δομή του δεκαδικού συστήματος – θεσιακή αξία, ερμηνεία της μαθηματικής ορολογίας, στρατηγικές πρόσθεσης και αφαίρεσης, στρατηγικές πολλαπλασιασμού, προπαίδεια, Ε.Κ.Π., δυνάμεις, ρίζες, στρατηγικές διαίρεσης, Μ.Κ.Δ.. κλάσματα, εξισώσεις και επίλυση λεκτικών προβλημάτων.
Σημείωση: Η υλοποίηση των παραπάνω τεχνικών θα γίνει με τη χρήση χειροπιαστού υλικού, εκπαιδευτικών λογισμικών, καθώς και με τη χρήση του διαδικτύου.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3

Μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στον τομέα της φυσικής.
Από την θεωρία μέχρι την λύση των Ασκήσεων.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Γρηγοριάδης Ιωάννης σπούδασε φυσικός στο Α.Π.Θ. και συνέχισε τις σπουδές του πραγματοποιώντας μεταπτυχιακό στον τομέα της Ιατρικής Φυσικής στο διηγηματικό πρόγραμμα του πανεπιστημίου Πατρών, του τμήματος Ιατρικής φυσικής.

Έχει δημοσιεύσει άρθρα και έχει συμμετάσχει σε συνέδρια και ομιλίες σχετικά με την διδασκαλία των φυσικών επιστημών σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία.

Παράλληλα έχει εργαστεί σαν εκπαιδευτικός στον τομέα των θετικών επιστημών και έχει μεγάλη πείρα με μαθητές οι οποίοι έχουν δυσλεξία.
 
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η φυσική αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και γεμάτα πρόκληση αντικείμενα για έναν μαθητή , παρόλα αυτά όμως ο συντελεστής δυσκολίας για την κατανόηση της είναι αρκετά υψηλός. Ταυτόχρονα η όλο και περισσότερη συσσώρευση γνώσης στα σχολικά βιβλία όλων τον βαθμίδων , δημοτικό γυμνάσιο και λύκειο περιορίζει τον χρόνο τον οποίο έχει ένας μαθητής για να κατανοήσει και να αφομοιώσει το καθημερινό μάθημα, καθώς και λιγότερο χρόνο για να εμπεδώσει και να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά και εποικοδομητικά τους μαθηματικούς τύπους της φυσικής στην επίλυση των ασκήσεων.
Γίνετε κατανοητό ότι οι ιδιαιτερότητες των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και το μέγεθος της ύλης του μαθήματος, σε συνδυασμό με τον περιορισμένο χρόνο, επιβάλουν την οργάνωση του μαθήματος κατά τέτοιον τρόπο ώστε να εκμεταλλεύεται ο καθηγητής και ο μαθητής την κάθε στιγμή. Αυτή η οργάνωση και η προσαρμογή του μαθήματος μπορεί να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένους τρόπους (πολυαισθητηριακούς) τόσο για την διδασκαλία της θεωρίας, καθώς και για την οργάνωση και την επίλυση των προβλημάτων της φυσικής όπως:
Η χρήση οργανογράμματος στην αρχή του μαθήματος.
Διατύπωση των στόχων του μαθήματος και των επιμέρους έργων.
Παρουσίαση της πληροφορίας με οργανωμένο τρόπο.
Παρουσίαση της πληροφορίας μέσα από μία φανταστική ιστορία ή από ένα παραμύθι.
Νύξεις για τα κύρια σημεία.
Παρεμβολή ερωτήσεων κατανόησης.
Πολλά << χειροπιαστά>> παραδείγματα.
Εποπτεία και πολλαπλές αναπαραστάσεις της πληροφορίας.
Οπτικό-χωρικές αναπαραστάσεις οργάνωσης.
Τρισδιάστατα μοντέλα φυσικής.
Πειράματα επίδειξης με απλά υλικά.
Χρήση λογισμικών προσομοίωσης.
Συνόψιση των κύριων σημείων στο τέλος του μαθήματος.
Η φύση των εννοιών της φυσικής απαιτεί από τον μαθητή φαντασία και τρισδιάστατη αντίληψη για να μπορέσει να τις κατανοήσει και να τις χρησιμοποιήσει. Γι αυτό τον λόγο η χρησιμοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων εικόνων, σχημάτων και σχεδιαγραμμάτων σε συνδυασμό με απτά παραδείγματα, τρισδιάστατα μοντέλα και με οπτικό-χωρικές αναπαραστάσεις της θεωρίας μπορούν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα στην κατανόηση και την αφομοίωση αυτών των εννοιών της φυσικής

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Ενώνοντας μέσα στην ομάδα τη διαφορετικότητα του τρόπου σκέψης μας
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Όνομα : Μενεμενλή Α. Μάρθα
Ημ. Γέννησης: 21/09/1975
Τόπος Γέννησης: Θεσσαλονίκη
Οικ. Κατάσταση : Έγγαμη ( Μητέρα 3 παιδιών)
Τελείωσε το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ και το τμήμα Νοσηλευτικής του ΑΤΕΙΘ
2011 Εισαγωγή στην ομαδική ανάλυση - ψυχόδραμα
2008 Εισαγωγή στη μουσικοθεραπεία Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Θεσ/νίκης
2006 Συστημική Θεωρία και πρακτική - ΕΚΕΨΥΕ Θεσ/νίκης
2004 «Σχετικά με τη γλώσσα του σώματος» Στουτγκάρδη Γερμανία
1999 Καρδιολογική και θωρακοχειρουργική νοσηλευτική , Ν Υόρκη , ΗΠΑ
Εισηγήσεις - αναρτημένες εργασίες
2011 Προφορική εργασία στο Βελλίδιο Θεσ/νίκης με θέμα : «Μετακπαίδευση στο εξωτερικό με υποτροφία- προσωπική εμπειρία»
2007 Προφορική ανακοίνωση εργασίας με θέμα: «μια προσπάθεια καταγραφής των περιπτώσεων βίας και επιθετικής συμπεριφοράς που προσήλθαν στην ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία του ΕΚΕΨΥΕ Θεσ/νίκης 2004-2006»
2007 Αναρτημένη ανακοίνωση εργασίας με θέμα : «Σκιαγράφηση του προφίλ της λειτουργίας της ιατροπαιδαγωγικής υπηρεσίας του ΕΚΕΨΥΕ Θεσ/νίκης κατά τα έτη 2004-2006» ερευνητική δουλειά
2003 Προφορική ανακοίνωση εργασίας με θέμα: «Η επίδραση της ισοτιμίαςκαι της ικανοποίησης μέσα από τις στενές διαπροσωπικές σχέσεις»
2001 Διεξαγωγή έρευνας με θέμα: το εύρος του λεξιλογίου παιδιών προσχολικής ηλικίας» Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Θεσ/νίκης
Μέλος της ΕΝΕ ( Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος)
Μέλος του ΣΕΨ ( Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων) και Επιστημονικός Συνεργάτης Συλλόγου Γονέων με παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές διαταραχές Β.Ε.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το εργαστήριο αυτό αφορά κατά κύριο λόγο τους εφήβους και θα ασχοληθεί με το δέσιμο της διαφορετικότητας μέσα στην ομάδα, την συμμετοχή πολλών και διαφορετικών τρόπων έκφρασης σε μία ομάδα η οποία θα δένει ισότιμα όλες τις απόψεις των μελών της. Είναι εργαστήριο βιωματικό το οποίο εμπλουτίζεται με μουσικό χαλί που βοηθάει τα μέλη της ομάδας να διατηρήσουν τον ίδιο ρυθμό αλλά και τη σχετική χαλάρωση στην εκτέλεση της πρώτης συνάντησης άγνωστων μελών.......Σκοπός μας να αποδεχτούμε την διαφορετικότητα της σκέψης μας η οποία είναι όμως απαραίτητη για την ολοκλήρωση μιας επιτυχημένης συλλογικής δουλειάς........."η μοναδικότητα σου είναι σημαντική για την αρμονία στο σύμπαν.."


«Ορισμός και αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών»
Σύντομο βιογραφικό
Η Dr. Χριστίνα Βλάχου είναι απόφοιτος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.). Μετά τις βασικές της σπουδές εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Α.Π.Θ. στα πλαίσια προγράμματος στη νευροψυχολογία επιδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα χρόνο αργότερα, έγινε δεκτή στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών Κλινικής Ψυχολογίας, Νευροψυχολογίας και Συμπεριφορικών Νευροεπιστημών του Georgia State University στην Ατλάντα των Η.Π.Α. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εργαζόταν παράλληλα στο GSU Regents Center for Learning Disorders, στο GSU Psychology Clinic for Therapy, Assessment, & Research και στο Emory University Counseling Center. Στο τέλος των σπουδών της έγινε δεκτή για 12-μηνη κλινική ειδικότητα στην Ιατρική Ψυχολογία στο Medical College of Georgia, Η.Π.Α. (Georgia Health Sciences University). Μετά από συνολικά 13 χρόνια παραμονής στις Η.Π.Α., ζει και εργάζεται μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια (Post-Doctoral Fellow) στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. με 3-ετή επιχορήγηση έρευνας από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Marie Cure International Reintegration Grant). Η ερευνητική της δραστηριότητα περιλαμβάνει τη δημοσίευση επιστημονικών εργασιών στη νευροψυχολογία και την ψυχολογία της υγείας και παρουσιάσεις σε διεθνή συνέδρια. Παράλληλα, εργάζεται ως σύμβουλος μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχει διδάξει μαθήματα ψυχολογίας στην τριτοβάθμια (Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Department of Psychology, Georgia State University), ενώ η κλινική της δραστηριότητα περιλαμβάνει τη συμβουλευτική/ ψυχοθεραπεία και ψυχοπαιδαγωγική/ νευροψυχολογική εκτίμηση εφήβων και ενηλίκων. Είναι μέλος ελληνικών και διεθνών επαγγελματικών συλλόγων ψυχολογίας και επιστημονικών εταιριών. 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μέχρι και σήμερα έναν γρίφο για την ψυχολογία και τις νευροεπιστήμες, καθώς επικρατούν διαφωνίες σε ότι αφορά τόσο στον ορισμό, όσο και στη μέθοδο διάγνωσης και παρέμβασης. Οι δυσκολίες αυτές σχετίζονται σε έναν βαθμό με τις ατομικές ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, τη συ-νοσηρότητα που συχνά παρατηρείται, καθώς και με διαφορές στην αιτιολογία και στο νευροβιολογικό υπόβαθρο. Ένας ακόμα παράγοντας που έχει επηρεάσει τον τρόπο ορισμού, είναι και τα ποικίλα συστήματα παρέμβασης που έχουν υιοθετηθεί σε χώρες του εξωτερικού στα πλαίσια της εκπαίδευσης. Με δεδομένα τα παραπάνω διλήμματα, θα γίνει μία παρουσίαση των επικρατέστερων ορισμών σήμερα σύμφωνα με διεθνή συστήματα ταξινόμησης και δημοσιεύσεις διεθνών συλλόγων. Περαιτέρω, θα γίνει αναφορά στις μεθόδους έρευνας των παραγόντων αιτιότητας και στις γνώσεις που έχουμε για τη νευροβιολογική βάση των ελλειμμάτων. Στόχος είναι να τονιστεί η ύπαρξη βιολογικού υπόβαθρου, η γνώση και η αποδοχή του οποίου είναι σημαντική για τη χάραξη πολιτικών και στρατηγικών και την ανάπτυξη προγραμμάτων υποστήριξης ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες. Περαιτέρω, να γίνει ενημέρωση του κοινού σχετικά με τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζονται στη διάγνωση, αλλά και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. 

Η συνεισφορά της νευροψυχολογικής εκτίμησης στη διάγνωση των μαθησιακών διαταραχών σε παιδιά και ενηλίκους.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Μαίρη Κοσμίδου είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Νευροψυχολογικής Αξιολόγησης στο Τμήμα Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διευθύντρια του Εργαστηρίου Γνωστικής Νευροεπιστήμης του ίδιου Τμήματος. Το 1991 πήρε το διδακτορικό της στην Κλινική Ψυχολογία από το AmericanUniversity, Washington, DC, ΗΠΑ και έκανε την κλινική της ειδικότητα στο MedicalCollegeofPennsylvania/EPPI στη Philadelpia, PA, ΗΠΑ. Έκανε μεταδιδακτορική έρευνα στην ψυχοφυσιολογία και νευροψυχολογία στο NationalInstituteofMentalHealth, Bethesda, MD, ΗΠΑ ενώ παράλληλα εργάστηκε ιδιωτικά. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνουν τη δημιουργία πολιτισμικά κατάλληλων νευροψυχολογικών δοκιμασιών και κανονιστικών δεδομένων για τον ελληνικό πληθυσμό, τη μελέτη πτυχών της κοινωνικής νόησης σε ψυχιατρικές και νευρολογικές διαταραχές (όπως αντίληψη συναισθημάτων, Θεωρία του Νου και αντίληψη του χιούμορ), τη διερεύνηση των γνωστικών συσχετίσεων του αναλφαβητισμού, τις μαθησιακές διαταραχές και τις άνοιες. Eργασίες της έχουν χρηματοδοτηθεί από το 5ο και 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Εκπαίδευσης και έχουν βραβευτεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά συνέδρια. Η κλινική της δραστηριότητα συμπεριλαμβάνει νευροψυχολογική εκτίμηση για μαθησιακές, νευρολογικές και ψυχιατρικές διαταραχές και διαταραχές της προσοχής και μνήμης, όπως επίσης και γνωστικο-συμπεριφορική ψυχοθεραπεία. Έχει εκδώσει τρία βιβλία στα ελληνικά, το πιο πρόσφατο με τίτλο «Νευροψυχολογία των Μαθησιακών Διαταραχών» (Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου).

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Παρότι οι περισσότερες περιπτώσεις μαθησιακών δυσκολιών οφείλονται σε νευροαναπτυξιακή διαταραχή, προβλήματα στη μάθηση μπορεί να προκύψουν σε ποικίλες καταστάσεις και με ποικίλες αιτιολογίες (π.χ. συναισθηματικά προβλήματα, κρανιοεγκεφαλική κάκωση). Επίσης, ακόμη και όταν υπάρχει διάγνωση συγκεκριμένης μαθησιακής διαταραχής, η εικόνα των δυσκολιών διαφέρει από άτομο σε άτομο. Εκτός από τις σχολικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά) συχνά υπάρχουν δυσκολίες και σε άλλες νευροψυχολογικές λειτουργίες απαραίτητες για την εφαρμογή των μαθησιακών δεξιοτήτων, όπως προσοχή, επιτελικές λειτουργίες και επίλυση προβλημάτων, προφορική γλώσσα, οπτικοχωρική αντίληψη, μνήμη και μάθηση ή κινητικές και αισθητηριακές ικανότητες. Μια εκτενής νευροψυχολογική εκτίμηση είναι σε θέση να διαλευκάνει τη μορφή, την αιτιολογία και τους υποκείμενους εγκεφαλικούς μηχανισμούς που σχετίζονται με τις αυτές τις δυσκολίες. Εκτός από τις προαναφερθείσες λειτουργίες, εξετάζονται οι ακουστικές-λεκτικές ικανότητες, η ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών, η νοητική αποτελεσματικότητα και ο συλλογισμός. Στόχος μιας εξατομικευμένης νευροψυχολογικής εκτίμησης είναι να περιγράψει με ακρίβεια τα πεδία δυσκολίας αλλά και τις ακέραιες νοητικές λειτουργίες μια και οι συστάσεις για διαχείριση και αντιστάθμιση των δυσκολιών θα στηριχθούν στα δυνατά σημεία του ατόμου. Τέλος, παρότι οι δυσκολίες είναι προφανείς κατά την παιδική ηλικία λόγω των απαιτήσεων του σχολείου, εξακολουθούν να υπάρχουν και στην ενήλικη ζωή με τα αντίστοιχα προβλήματα σε διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής και λειτουργικότητας του ατόμου (σπουδές, εργασία, κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις και σπίτι). Θα συζητήσουμε τη χρησιμότητα της νευροψυχολογικής εκτίμησης στη διαφοροδιάγνωση, με ιδιαίτερη έμφαση σε περιπτώσεις ενήλικων ατόμων. Επίσης, θα εξετάσουμε παραδείγματα περιπτώσεων στις οποίες η εκτενής και εξατομικευμένη νευροψυχολογική εκτίμηση συνεισέφερε στην καλύτερη περιγραφή του προβλήματος και συστάσεις για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση.

Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΒΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Α. ΠροσωπιΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
· Ημερομηνία Γέννησης: 1962
· Τόπος Γέννησης: Καλαμπάκι Δράμας.
· Οικογενειακή κατάσταση: Έγγαμος με δύο παιδιά.
· Διεύθυνση: Μητροπολίτη Λιτίτσης 9Α, 66100 ΔΡΑΜΑ
· Τηλ.: 2521-025854 & 6977300034
· E-mail: galvanopoulos@hotmail.com
Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
· 1980-1982: Παιδαγωγική Ακαδημία Μυτιλήνης.
· 1994: Τρίμηνη περιοδική επιμόρφωση στο Π.Ε.Κ. Πειραιά.
· 1995-1997: Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός». Κατεύθυνση: Ειδική Αγωγή.
· 2004–2007: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής» του ΠΤΔΕ, του ΔΠΘ. Κατεύθυνση Σχολική Παιδαγωγική και Διαφορετικότητα στην εκπαίδευση (Διαπολιτισμική-Ειδική Αγωγή).
2007- σήμερα: Υποψήφιος Διδάκτορας στην Ειδική Αγωγή (ΠΤΔΕ-ΔΠΘ).
Γ. Υπηρεσιακή κατάσταση και διδακτική εμπειρία
· 1985 - 1995: Δάσκαλος σε τυπικά Δημοτικά Σχολεία της Αττικής.
· 1995-1998: Διδασκαλείο «Δημ. Γληνός», κατεύθυνση Ειδική Αγωγή.
· 1998-2003: Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής σε Τμήματα Ένταξης Δημοτικών Σχολείων της Δράμας.
· 2003 - 2007: Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής στην 8η Περιφέρεια με έδρα την Καβάλα.
· 2007 –σήμερα: Σχολικός Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης με έδρα την Καβάλα.
Δ. ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Ø Επιμορφωτής σε πολλές δράσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και των Περιφερειακών Επιμορφωτικών Κέντρων (ΠΕΚ).
Ø Επιμορφωτής σε σεμινάρια ΕΠΕΑΕΚ που διοργανώθηκαν με ευθύνη των Πανεπιστημίων.
Ε. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
Ø Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες.

Περίληψη
Η σχέση σχολείου-οικογένειας πέρασε διαχρονικά από διάφορα στάδια. Στη διάρκεια αυτής της πορείας, δεν έλειψαν και οι υπερβολές. Υπήρξε περίοδος όπου γονείς και εκπαιδευτικοί συμπεριφέρονταν ως «φυσικοί εχθροί» και άλλοτε που οι γονείς θεωρούνταν «πελάτες» των εκπαιδευτικών οργανισμών. Η θεσμοθέτηση νόμων για τον προσδιορισμό της επιθυμητής σχέσης σχολείου-οικογένειας, ήταν το αποτέλεσμα των αλλαγών που προέκυψαν στη δεκαετία του ’80 στο διεθνές πολιτικό επίπεδο καθώς και της ανάγκης για περισσότερο εκδημοκρατισμό στο χώρο της εκπαίδευσης.
Η προσέγγιση αυτή έδωσε το έναυσμα σε πολλούς μελετητές να ασχοληθούν περισσότερο και συστηματικότερα με το θέμα, με αποτέλεσμα να έχει συσσωρευτεί σήμερα τεράστιος όγκος σχετικής αρθρογραφίας. Από μια καλή σχέση σχολείου – οικογένειας διαφαίνεται ότι μπορούν να προκύψουν πολλαπλά και σημαντικά οφέλη τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο αλλά και την κοινότητα. Παρά το γεγονός ότι το θέμα της σχέσης είναι ζήτημα μείζονος σημασίας, σε πολλές χώρες, η θεματική αυτή δεν έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα σπουδών των υποψηφίων εκπαιδευτικών. Ως αποτέλεσμα αυτής της παράληψης προκύπτει η ανετοιμότητα ή και ανικανότητα των εκπαιδευτικών να αντιμετωπίζουν και να διαχειρίζονται παρόμοιες καταστάσεις στα σχολεία και αυτό παρά την αντίθετα διακηρυγμένη εκπαιδευτική πολιτική.

Η σχέση σχολείου – οικογένειας γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη στην περίπτωση των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή και με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Στην εισήγηση θα προταθούν συγκεκριμένες πρακτικές βελτίωσης αυτής της σχέσης με σκοπό την ενίσχυση της συνεργασίας μέσα από μια ισότιμη, αμοιβαία και αμφίδρομη επικοινωνία σχολείου – οικογένειας παιδιού με ΜΔ.




















Σχετικά αρχεία:

- Δήλωση συνεδρίου 2011(1)(1).doc
- Εργαστήριο Νο 1 Γραπτός Λόγος Μπότσας.pdf
- Εργαστήριο Νο2 Καραγιαννάκης.pdf
- Εργαστήριο Νο4 Φυσική στο μυαλό ενός δυσλεκτικού.pdf
- ορισμός και αιτιολογία μαθησιακών δυσκολιών, Βλάχου Χριστίνα.pdf
- Ομιλία και εργαστήριο Νο 3 Διδακτική Ιστορίας, Ζαφειριάδης.doc