Δράσεις εκδηλώσεις > Ομοσπονδίας > ΣΥΝΕΔΡΙΟ 2010
Share |

ΣΥΝΕΔΡΙΟ 2010 4-5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ Μαθησιακές δυσκολίες: Προσεγγίζοντας από την θεωρία την πράξη



ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ
 Η Πανελλήνια Ομοσπονδία γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία 
Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Κεντρικής Μακεδονίας Europe Direct
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή 

«Μαθησιακές δυσκολίες: Προσεγγίζοντας από την θεωρία την πράξη»
4 Δεκεμβρίου Κέντρο Πολιτισμού Νομαρχίας Θεσσαλονίκης «Αλέξανδρος»
5 Δεκεμβρίου Αμερικανική Γεωργική Σχολή

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία, στην προσπάθεια του να πρωτοπορεί στην ενημέρωση εκπαιδευτικών και γονέων, ανακοινώνει την διοργάνωση διημερίδας. 

Στις 4 Δεκεμβρίου θα προβληθεί η ταινία «Σαν αστέρια στην γη», η οποία αναφέρεται στην μυστική ζωή δυσλεκτικού παιδιού στην Ινδία. Η ταινία είναι με ελληνικούς υπότιτλους και θα ακολουθήσει συζήτηση με την κ. Λιβανίου Ελένη, εκπαιδευτική ψυχολόγο και πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Δυσλεξίας.

Στις 5 Δεκεμβρίου θα γίνουν οι ακόλουθες εισηγήσεις:
Η κ.Ελένη Λιβανίου με τίτλο «Μαθησιακές δυσκολίες: ορισμοί-περιορισμοί, διάγνωση-αντιμετώπιση» σχετικό με τα νέα δεδομένα για την δυσλεξία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, με μια προσέγγιση πρακτική και όχι μόνο θεωρητική.
Η κ.Αγγελική Παππά, με τίτλο «Εφαρμογή ‘Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας’ στην τάξη των αγγλικών: τί είναι, πώς εφαρμόζεται, πώς βοηθά στην ομαλή ένταξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και όλους τους μαθητές».
Ο κ.Γιάννης Καραγιαννάκης, με τίτλο «Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά. Από την θεωρία στην πράξη»
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής
Δηλώσεις συμμετοχής, πληροφορίες στο 
6976355879 καθημερινά 10.00-14.00 και 18.00-21.00 εκτός Δευτέρας
Και στο email milionilia@yahoo.gr


ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
1.Μαθησιακές δυσκολίες: ορισμοί-περιορισμοί, διάγνωση-αντιμετώπιση 
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Ελένη Λιβανίου είναι Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος με Διδακτορικό στη γνωστική και κοινωνική ψυχολογία από το πανεπιστήμιο του Sussex, Αγγλία. Το ερευνητικό της έργο είναι πάνω στο συνδρομο ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) και τις Μαθησιακές δυσκολίες. 
Σπούδασε κι εργάστηκε στην Αγγλία μέχρι το 1991.  Στην Αθήνα  συνεργάζεται με το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και με το Πανεπιστήμιο Θεσσσαλίας σαν εξωτερικός συνεργάτης σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών Α'θμιας και Β'θμιας εκπαίδευσης σε θέματα και ενότητες που αφορούν τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τα Προβλήματα Συμπεριφοράς.. 
Μέχρι το 2002 δίδασκε σε έκτακτα προγράμματα του Πανεπιστημίου του Sussex στην Αγγλία και τώρα συνεργάζεται με το Nottingham Trent Πανεπιστήμιο της Αγγλίας - υπεύθυνη του προγράμματος Μάστερ (Master in Inclusive Education) – (συνδιδασκαλία με τους καθηγητές του Πανεπιστημίου της  Αγγλίας) εδώ στην Ελλάδα. 
Από το 1994 συνεργάζεται με το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου και τον Παγκύπριο Σύλλογο Δυσλεξίας  στην επιμόρφωση και υλοποίηση προγραμμάτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και σχολικών ψυχολόγων. 
Είναι υπεύθυνη (από το 1995) του τμήματος Μαθησιακών  Δυσκολιών της Ειδικής Διαγνωστικής, Θεραπευτικής και Ερευνητικής Μονάδας "Σπύρος Δοξιάδης - Έρευνα για το Παιδί". 
Οι κύριες ασχολίες της είναι η διάγνωση των Μαθησιακών Δυσκολιών (Μ.Δ.), η συμβουλευτική γονιών και εφήβων, η υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρακολούθηση τάξεων σε σχολεία, η επιμόρφωση εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στον κρατικό και ιδιωτικό χώρο και η έρευνα.  
Έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμα πανελλαδικά και διεθνή συνέδρια παρουσιάζοντας τ' αποτέλεσματα των άλλοτε ομαδικών κι άλλοτε ατομικών ερευνών της, σε θέματα που αφορούν στις Μαθησιακές Δυσκολίες ή/και στα προβλήματα συμπεριφοράς. 
Το ερευνητικό της έργο και η εμπειρία της στο χώρο της εκπαίδευσης  συνοψίζονται στο βιβλίο της "Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στη κανονική τάξη" (2004), Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Μαθησιακές Δυσκολίες και Ορισμοί
-Στη προσπάθεια κατηγοριοποίησης των ΜΔ και των προβλημάτων συμπεριφοράς χάνει κανείς την πραγματική διάσταση και πολυπλοκότητα  αυτών των καταστάσεων.
-Στην εκπαίδευση αυτές οι κατηγοριοποιήσεις και οι προτεινόμενες ‘θεραπείες’ τους συνοδεύονται από αμέτρητες θεωρίες και ‘μύθους’ που τελικά ακυρώνουν την πρόθεση απλοποίησης που προτείνει ένας ορισμός
-Για παράδειγμα ένας απλός ορισμός που περιγράφει μια πολύπλοκη κατάσταση όπως είναι το Σύνδρομο της Δυσλεξίας, η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), η Διπολική Διαταραχή, η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ), οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), η Εναντιωματική Διαταραχή, η Διαταραχή Συμπεριφοράς .... προβληματίζουν τους εκπαιδευτικούς διότι αν αυτές οι καταστάσεις έχουν γενετικά αίτια και είναι εφόρου ζωής – τότε πως μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στην τάξη ;

Σήμερα, στη διάγνωση των Μαθησιακών Δυσκολιών οι ειδικοί επιστήμονες προτείνουν την αναγκαιότητα να λαμβάνονται υπόψη :
•Οι νευροβιολογικοί παράγοντες
•Οι γνωστικές διεργασίες και το εκτελεστικό σύστημα
•Η συμπεριφορά
….διότι η Δυσλεξία, η ΔΕΠΥ, η ΕΓΔ, η ΔΑΦ περιγράφονται σαν νευροβιολογικές,  νευροαναπτυξιακές διαταραχές με βιολογικά/γενετικά αίτια κι αρνητικές προεκτάσεις στη σχολική επίδοση και στη συμπεριφορά των παιδιών

Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ) : Συμπέρασμα
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες οφείλονται σε βιογενετικούς παράγοντες γι αυτό και το διαγνωστικό σχήμα στηρίζεται στο ιατρικό μοντέλο και στη διεπιστημονική αξιολόγηση.  Παράλληλα όμως πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ο παράγοντας συνοσηρότητας και η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού.  
Η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ΟΜΩΣ είναι αποκλειστικά θέμα εκπαίδευσης – και τα προτεινόμενα μοντέλα αποκατάστασης είναι πάντα μαθησιακά !!
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τις ‘διορθώσουμε’ ούτε και να τις ‘θεραπεύσουμε’.  Μπορούμε όμως να τις αντιμετωπίσουμε με επιτυχία."

2.Εφαρμογή ‘Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας’ στην τάξη των αγγλικών: τί είναι, πώς εφαρμόζεται, πώς βοηθά στην ομαλή ένταξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και όλους τους μαθητές 
Αγγελική Παππά, Β.Α, ΜΕd 
Επιστημονική Υπεύθυνη "Ι love dyslexia”-Εκπαιδεύτρια Καθηγητών 
www.ilovedyslexia.gr 
info@ilovedyslexia.gr
Βιογραφικό: 
Μετά από πολύχρονη διδασκαλία των αγγλικών σε διάφορους εκπαιδευτικούς χώρους και εξειδικευμένες μεταπτυχιακές σπουδές στη διδασκαλία των αγγλικών  για μαθητές  με  δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, η κα. Αγγελική Παππά δημιούργησε το ‘Ι love dyslexia’, τον πρώτο και μοναδικό χώρο στην Ελλάδα βιωματικής, πολυαισθητηριακής διδασκαλίας των αγγλικών σε μαθητές με ή χωρίς δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές ανάγκες (ΕΜΑ). Η ίδια είναι επιστημονική υπεύθυνη και εκπαιδευτικός στις τάξεις του ΄I love dyslexia’, καθώς επίσης επιστημονικός συνεργάτης και/ή μέλος διαφόρων φορέων (Σχολικών Συμβούλων Αγγλικής, International Dyslexia Association, Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γονέων Παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακών δυσκολιών κ.α.) Επιπλέον, είναι εισηγήτρια σε πολυάριθμα συνέδρια και ημερίδες, καθώς επίσης εκπαιδεύτρια καθηγητών αγγλικών δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.  
Σύντομη περίληψη: 
Είναι γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων πολύ συχνά αντιμετωπίζουν την πρόκληση της διδασκαλίας σε ανομοιογενείς τάξεις, με μαθητές διαφορετικών επιπέδων, αναγκών και ικανοτήτων. Η επικρατέστερη μέθοδος αποτελεσματικής διδασκαλίας για όλους τους μαθητές των τάξεων αυτών που εφαρμόζεται παγκοσμίως σε ποιοτικούς εκπαιδευτικούς χώρους, είναι η ‘διαφοροποιημένη διδασκαλία’. Σε αυτή την εισήγηση θα παρουσιαστούν οι βασικές αρχές, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της στην τάξη των αγγλικών και οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πρακτική εφαρμογή της σε πραγματικές συνθήκες μαθήματος, μέσο video προβολής.   

3.Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά. Από τη θεωρία στην πράξη…
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Καραγιαννάκης Ν. Ιωάννης
Αριστείδου 132-134  Καλλιθέα ΤΚ 17672, τηλ.210-9587664 ,6978441433 johnkaragian@math.uoa.gr
Είναι υποψήφιος διδάκτορας του τομέα Ειδικής Αγωγής και Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ  του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το University College London και ερευνητής του Επιστημονικού Κέντρου Ψυχοφυσιολογίας και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, με το ερευνητικό του ενδιαφέρον προσανατολισμένο στο χώρο των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Διδακτικής των Μαθηματικών στο Μαθηματικό Τμήμα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κατέχει πτυχίο Μαθηματικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα ερευνητικών προγραμμάτων σχετικά με την διδασκαλία των Μαθηματικών με τη χρήση της σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας. Έχει παρακολουθήσει κύκλο σεμιναρίων σε Ελλάδα και εξωτερικό που αφορούσαν την εκπαίδευση  μαθητών  με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ψυχικές διαταραχές. Έχει λάβει υποτροφία από το πανεπιστήμιο του Harvard  παρακολουθώντας πρόγραμμα μετεκπαίδευσης επαγγελματιών του χώρου της εκπαίδευσης.  Έχει υπάρξει εισηγητής σε συνέδρια και σεμινάρια στο γνωστικό πεδίο της ανάπτυξης εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και παράλληλα εκπαιδεύει και εποπτεύει επαγγελματίες του χώρου της Ψυχοπαιδαγωγικής στην διδασκαλία των Μαθηματικών σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο πλαίσιο της συνεργασίας του με αρκετούς ελληνικούς και βρετανικούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Έχει πραγματοποιήσει δημοσιεύσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικά επιστημονικά περιοδικά συναφείς με τα επιστημονικά του  ενδιαφέροντα. Έχει πολυετή διδακτική εμπειρία εφαρμόζοντας εξατομικευμένα και ομαδικά  προγράμματα αντιμετώπισης δυσκολιών στα Μαθηματικά σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ως επιστημονικός συνεργάτης της Ψυχοπαιδαγωγικής κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών.
Τρέχων ερευνητικό ενδιαφέρον: ανάπτυξη και στάθμιση σε έλληνες μαθητές με    Ε.Μ.Δ. ψηφιακού εργαλείου ανίχνευσης Δυσαριθμησίας.

Περίληψη
Η παρούσα εισήγηση επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που ακολουθούν:
Που οφείλεται η χαμηλή επίδοση στο μάθημα των Μαθηματικών;
Τι είναι η Δυσαριθμησία;
Τι προκαλεί τη Δυσαριθμησία;
Πόσο διαδεδομένη είναι η Δυσαριθμησία;
Υπάρχει θεραπεία;
Τι είναι η «Αριθμητότητα» και πως σχετίζεται με τι Δυσαριθμησία;
Γιατί τα Μαθηματικά είναι ακόμα πιο δύσκολα για κάποιους μαθητές;
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη μαθηματική επίδοση των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.);
Σε ποια «Αριθμητική Παγίδα» πέφτουν  οι μαθητές με Ε.Μ.Δ.;
Τι σχέση αναπτύσσουν οι μαθητές με Ε.Μ.Δ. με τις έννοιες της αρίθμησης, της θεσιακής αξίας των αριθμών και της αρχής της ανταλλαγής;
Ποιες κατηγορίες Ε.Μ.Δ. επηρεάζουν τις μαθηματικές δεξιότητες;
Τι είδους εναλλακτικές τεχνικές μάθησης , παιχνίδια με χειροπιαστό υλικό, δραστηριότητες με ηλεκτρονικό υλικό συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών στα Μαθηματικά  παιδιών με Ε.Μ.Δ.;







Σχετικά αρχεία:

- Βιογραφικά και περιλήψεις.pdf